Sisältömarkkinoinnin ei tarvitse olla monimutkaista - vaikka se siltä kuulostaakin. Lyhyesti sanottuna: sisältömarkkinoinnissa asiakkaasi tulevat sinun luokse hyvin tehdyillä sisällöillä.
Sisältömarkkinointi onnistuu parhaiten, kun tunnet kohderyhmäsi ja tiedät mitä he arvostavat. Luo sisältöä, joka vastaa heidän kysymyksiinsä ja tarpeisiinsa. Kannattaa miettiä sisältöä luodessa, minkälainen käyttäjä sisältöä lukee.
Tätä pohtimisessa sinua auttaa ostajaprofiilien analysointi. Ostajaprofiilit ovat kuvitteellisia henkilöitä, jotka voisivat ostaa palveluitasi tai lukea sisältöäsi. Sisältömarkkinoinnissa tulee olla joku näkökulma asiaan, jotta voit menestyä tuottamillasi sisällöillä. Tunnistamalla erilaiset ostajaprofiilit voit onnistua!
Yksikään lukija ei halua lukea ainoastaan hakukoneoptimoitua, robottimaista tekstiä. Sisältömarkkinoinnin onnistuminen vaatii informatiivista sisältöä, joka pystyy tuottamaan lisäarvoa lukijoilleen. Sisältöjen ollessa hyviä, sinulle voi käydä hyvä tuuri ja sisältöjä saatetaan jakaa muille sivustoille tai niihin saatetaan viitata toisten verkkosivujen sisällöissä.
Sisältöjen avulla menestyäksesi, sinun tulee tehdä kattava taustatutkimus kirjoitettavasta aiheesta. Lukijat haluavat lukea mielenkiintoista sisältöä ja saman asian toistaminen moneen otteeseen ei tuota merkittävää lisäarvoa.
Sisältömarkkinoinnin ei tarvitse olla ainoastaan tekstiä. Hyödynnä erilaisia keinoja kirjoittaessasi, kuten liikkuvaa kuvaa, kuvia tai animaatioita. Monipuolisemmin toteutettu sisältömarkkinointi kiinnostaa asiakkaiden mielessä merkittävästi enemmän, kuin ainoastaan pelkkä teksti.
Sisältömarkkinointi on haastavaa, mikäli sisältömarkkinoinnin tuotoksia ei optimoi hakukoneita varten. Yrityksen tekemien ja tuottamien artikkelien tulee löytyä Googlesta ja mitä enemmän hakukoneoptimointiin on kiinnitetty huomiota, sitä paremmin se onnistuu.
Google haluaa ratkaista asiakkaasi ongelman, kun hän etsii kysymyksiin vastauksia. Googlen "botit" käyvät sivustoasi jatkuvasti läpi ja yrittävät hahmottaa, mistä sivustosi tarkalleen ottaen kertoo. Mitä paremmin Google ymmärtää sivustosi sisällön tarkoitusta, sitä helpommin se voi näkyä hakutuloksissa asiakkaiden tekemillä hauilla.
Hakukoneoptimointi on sisältömarkkinoinnin yksi tärkeimmistä keinoista, sillä hyvin tuotettu artikkeli voi tuoda sinulle liikennettä vuosiksi eteenpäin ilmaiseksi. Yritykset sekä kuluttajat etsivät jatkuvasti artikkelien avulla lisää tietoa erilaisista aiheista, joka voi mahdollistaa yrityksen sisältömarkkinoinnin merkittävät tulokset.
Sisältömarkkinointia tulee tehdä monipuolisesti, sillä kaikki lukijat eivät pysty lukemaan pelkkää tekstiä. Joidenkin lukijoiden mielenkiinto ei riitä ainoastaan tekstin lukemiseen, jolloin sisältömarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää monipuolista visuaalista sisältöä.
Visuaalinen sisältö voi tarkoittaa erilaisia kuvia, animaatioita, videoita tai muutoksia tekstissä. Visuaaliset lukija saattavat katsoa nopeasti tekstissä olevat ydinkohdat läpi, kuten otsikoinnit, tummennukset, kursivoinnit sekä muut erikoisuudet.
Monipuolinen ja visuaalisesti miellyttävä sisältömarkkinointi on kohdennettu kaikille ja sisällön lukeminen antaa jokaiselle lukijalle jotakin uutta tai kiinnostavaa. Joskus sisältöjen ei tarvitse sisältää kuin ainoastaan juuri oikea määrä otsikoita, tekstiä ja kuvia, jolloin siitä tulee itsessään jo miellyttävä.
Hakukoneet pitävät säännöllisestä sisällöntuotannosta. Sisältömarkkinointi ei tarkoita ainoastaan uuden sisällön luomista, vaan sisältömarkkinointia voidaan toteuttaa yhtä hyvin vanhan sisällön avulla. Optimoi sisältösi uudestaan päivitetyillä tiedoilla samalle avainsanalle ja pääset voit päästä hakutulosten kärkeen!
Jokaisella kerralla, kun päivität sivustosi sisältöjä, käyvät Googlen ohjelmistot sivusi läpi ja sivustosi voi nousta jokaisella kerralla hakutuloksissa ylöspäin. Mitä paremmin uusi sisältösi vastaa haettavaa hakusanaa, sitä paremmin sen avulla voidaan menestyä sisältömarkkinoinnissa.
Monilla yrityksillä saattaa jäädä sivusto pitkäksi aikaa täysin koskemattomaksi. Yrityksen nettisivuille ei esimerkiksi ole tehty mitään kahteen vuoteen ja sitten mietitään, miksei markkinoinnin osalta nähdä tuloksia. Pienellä vaivalla ja vaikka kuukausittaisella päivittämisellä, saat pidettyä sivustosi sisällön ajantasaisena ja hakutulosten kärjessä.
Ihmiset pitävät tarinoista, sillä usein lukijan on helppo samaistua niihin ja jäädä lukemaan sisältöäsi pidemmäksi aikaa. Sinun kannattaa käyttää sisältömarkkinoinnin kehittämisessä monipuolisia tarinoita, joko henkilökohtaisista muistoistasi tai hyödyntää muiden kertomia tarinoita.
Oli tarina sitten kenen tahansa kertoma, niin siinä voi tuoda esiin monia erilaisia elementtejä, joita tavallisessa sisällössä ei pystytä tuottamaan. Tarina voi pitää sisällään erilaisia asiakastarinoita tai ratkaisuja, joita tuotteesi tai palvelusi on voinut tuottaa asiakkaillesi.
Palvelun lopputulos on helpompaa ymmärtää, mikäli sen ympärille on rakennettu hyvä ja kiehtova tarina markkinointia tukemaan. Mieti minkälaisissa kanavissa asiakkaasi kuluttavat sisältöjä ja tuota sisällöt niiden kanavien mukaiseksi. Esimerkiksi sosiaalisen median sisältö on huomattavasti erilaisempaa, kuin artikkelissa olevat 2500 sanaa täyttä asiaa.
Sisältömarkkinointia tehdään turhaan, mikäli asiakkaasi eivät pääse ottamaan helposti yhteyttä tai tekemään toivottua asiaa sisällön luettuaan. Oli kyse sitten webinaariin osallistumisesta, ilmaisen oppaan lataamisesta tai tapaamisen varaamisesta, ilman toimintakehotetta menetät potentiaalisia asiakkaita.
Toimintakehote voi olla yksinkertainen "Ota yhteyttä" -nappi sivun yläreunassa sekä alareunassa tuottamasi sisällön jälkeen. Ota Yhteyttä -nappia ei kannata viljellä turhan usein ja hyvänä sääntönä kannattaakin pitää yhtä toimintakehotetta per sisältö.
Pystyt testaamaan ja kokeilemaan erilaisia toimintakehotteita ja varmistamaan, mikä toimii kaikista parhaiten juuri sinun sisältömarkkinoinnissasi. Oli nappisi teksti sitten vihreä tai sininen tai lukeeko siinä lue lisää tai ota yhteyttä, kokeile erilaisia vaihtoehtoja. Parhaimman toimintakehotteen löytäessäsi, tiedät sen tuovan oikeita ja mitattavia tuloksia.
Sisältömarkkinoinnista saatuja tuloksia kannattaa analysoida jatkuvasti ja optimoida, parantaen samalla sisältömarkkinoinnista saatuja tuloksia. Sisältömarkkinointi tehdään aivan turhaan, mikäli et tiedä minkälaista liikennettä se tuottaa. Päätä etukäteen mitä seuraat ja varmista, että seuranta toimii oikealla tavalla.
Pystyt päättelemään saatujen tietojen perusteella monia erilaisia asioita. Mistä asiakkaasi tulevat lukemaan sisältöjä, kuinka kauan sisältöä luetaan tai kuinka moni lukee sisällön loppuun asti, eikä poistu samantien sivulta.
Optimoi sisältöäsi datan avulla ja voit kehittää yrityksesi markkinointia parempaan suuntaan. Sisältöjen hakukoneoptimointi kehittyy jatkuvasti ja parhaiten menestyviä sivuja kannattaa päivittää aktiivisesti, jotta asiakkaat löytävät ne jatkossakin hakutulosten kärjestä.
Sisältömarkkinointia voidaan tehdä monella eri tavalla ja sinäkin olet varmasti kehittyneempi sisällöntuottaja vuoden päästä, kuin mitä olet nyt. Sisältömarkkinointi on helpompaa vanhan sisällön avulla, mutta mikset tekisi samalla vanhasta sisällöstä parempaa edistämällä sitä?
Sisältöjen avulla voit analysoida toisen artikkelisi liikennettä ja pohtia mikä siinä on parempaa, kuin toisessa artikkelissasi. Mieti asiaa asiakkaan näkökulmasta ja vastaa asiakkaan pohtimiin kysymyksiin, joihin sisältömarkkinointiin tuotettu teksti on tarkoitettu.
Paranneltu sisältö on yhteydessä parempiin hakutuloksiin Googlessa ja ilmainen mainonta on sisältöjen avulla huomattavasti edullisempi tapa edistää myyntiä, kuin maksettu mainonta. Hyvin tuotettu sisältömarkkinointi parantaa myös yrityksen vakuuttavuutta asiantuntijana, joten edistäthän sisältöäsi tasaisesti!
Asiakkaasi ja sivuston vierailijat saattavat kertoa sinulle erilaisia asioita, jotka auttavat sinua kehittämään yrityksesi sisältömarkkinointia parempaan suuntaan. Vaikka sanotaan, että asiakas on aina oikeassa, niin sitä se ei kuitenkaan tarkoita. Kannattaa pohtia saamiasi kommentteja kriittisesti ja tehdä muutokset, jotka oikeasti parantavat sisältöjäsi.
Sisältömarkkinointi on vahvassa yhteydessä yrityksen ulospäin näkyvään ilmeeseen, joten yritys voi menettää väärän tyyppisellä sisältömarkkinoinnilla pitkäikäisiä asiakkaita. Varsinkin sosiaalisen median sisältömarkkinointiin päästään nopeasti kommentoimaan ja yrityksen ilme voi kärsiä vääränlaisista kampanjoista.
Negatiivistakin palautetta kannattaa kuunnella ja ottaa siitä opiksi. Jos sinun ei ollut tarkoitus tuottaa tietyn tyyppistä sisältöä, mutta lukijat ymmärsivät sen väärin, voit ottaa kantaa julkisesti siihen ja säilyttää maineesi. Moni asia on edelleen yhteydessä toisiinsa ja sisältömarkkinointi on moniosainen prosessi.
Sisältömarkkinointi onnistuu, kun tiedät miten ja ketkä käyttäjät etsivät tarjoamiasi tuotteita sekä palveluita. Sosiaalisen median sisältömarkkinoinnilla tavoitetaan erilainen kohderyhmä ja kannattaa miettiä, onko se yritysten väliseen kaupankäyntiin paras vaihtoehto.
Sosiaalisen median avulla voidaan kasvattaa usein yrityksen brändiä sekä tunnettuutta, mutta onko se enää tärkeää, jos strategia on saada mahdollisimman paljon myyntiä? Ostopotentiaali ei välttämättä ole sosiaalisessa mediassa, mutta se riippuu tarjoamistasi palveluista tai tuotteista.
Erilaiset asiakkaat voivat löytää yritysten palvelut sosiaalisesta mediasta, jolloin se on paljon parempi media tavoittaa kyseiset asiakkaat. Mieti minkälaisia asiakkaita sinun on tarkoitus tavoittaa ja näin sisältömarkkinointisi tulos kehittyy sitä mukaan parempaan suuntaan!