Ostaaksesi palvelua sinun tulee tietää niiden eroavaisuudet. Copywriting ja sisällöntuotanto eravat toisistaan huomattavasti!
Saatat kuulla sisällöntuottaja ja copywriter -termejä rinnakkain, mutta mitä ne oikeasti tarkoittavat? Kannattaa ymmärtää copywriterin ja sisällöntuottajan eroavaisuudet, kun olet tilaamassa sisällöntuotannon palveluita.
Sisällöntuottaja:
- Sisällöntuottaja tekee sekä suunnittelee tekstisisältöjä, useimmiten hakukoneoptimoituja, mutta tämäkin tulee varmistaa erikseen.
Copywriting:
- Tekstin muokkaamista myyvämmäksi eli vastaamaan asiakkaan tarpeisiin. Teksti pyritään muokkaamaan sellaiseksi, että kyseinen tuote halutaan ostaa.
Copywritingin ja sisällöntuotannon erot ovat merkittäviä ja tämän lisäksi ne vaativat täysin erilaista ammattitaitoa kirjoittamisen suhteen. Tämän vuoksi copywriting ja sisällöntuottaja eroavatkin palveluina jo suoraan hinnankin puolesta.
Yleisesti voisi ajatella, että copywritingin palveluita käytetään verkkosivujen laskeutumissivuilla, mainoksissa tai palvelusivuilla. Copywriterin tarkoitus on kuitenkin vaikuttaa suoraan asiakkaan mieleen psykologisin keinoin ja saada asiakas ostamaan.
Verkkosivujen palveluista kertovilla sivuilla sekä laskeutumissivuilla voi olla tavallista sisältöäkin, ilman copywriterin kirjoittamaa tekstiä. Copywriter voi joutua miettimään yksittäisiä lausahduksia pidempään ja sen vuoksi aikaa kuluu tekstin tuottamiseen huomattavasti enemmän.
Se on tietenkin sanomattakin selvää, että tuhansien sanojen artikkeleita on työlästä kirjoittaa myyvästi, mutta moni sisällöntuottaja pystyy tekemään kuitenkin myyvää kirjoittamista ilman copywritingia. Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että copywriterin kalliimpaa tekstin kirjoittamista kannattaa tilata verkkosivuille, joilla liikennettä alkaa olemaan jo enemmän.
Tavallinen ja myyvä sisältö sopii varsin hyvin alkuvaiheessa olevalle yritykselle. Asioista voi kertoa selkeästi ja läpinäkyvästi, ilman että tekstin tarvitsee muistuttaa suuren ja kansainvälisen yrityksen verkkosivustoa.
Sisällöntuotannon jatkuva tuotanto hyödyttää merkittävimmin hakukonenäkyvyyttä. Hakukonenäkyvyyteen tarvitaan tietyille avainsanoille optimoituja tekstisisältöjä, joissa on yleensä huomattavasti enemmän sisältöä, kuin pelkässä myyvässä tekstissä.
Verkkosivuille voidaan tehdä erillinen Blogi -osio, jonka ulkoasun suunnittelu tehdään käytännössä sisällöntuotannon parissa. Verkkosivujen ulkoasun kehittämiseen ei siis tarvitse käyttää merkittävää määrää resursseja, vaikka tekstiä tuotettaisiinkin tuhansia sanoja. Toista se on myyvässä tekstissä, jonka sisältö on usein lyhyempää.
Yksi hakukoneoptimoitu teksti voi esimerkiksi tuoda vuosien ajan tuhansia vierailijoita sivuille, sillä sen sisältö vastaa sitä asiaa tai avainsanaa, millä ihmiset hakevat tietoa netistä. Se on kustannustehokas tapa saada lisää myyntiä sekä tukea markkinoinnin menestystä digitaalisissa kanavissa.
Tutustu lisää, miten hakukoneoptimointi voi auttaa sinua myymään enemmän.
Copywriter tekee myyvää tekstiä, jonka tarkoituksena on saada teksti tuottamaan myyntiä ja vetoamaan asiakkaan tunteisiin. Se sopii siis parhaiten lyhyisiin teksteihin, kuten palveluista kertoville sivuille tai mainosteksteihin.
Lyhyiden ja myyvien tekstien tarkoituksena on saada kerrottua selkeästi asiakkaalle, miksi hän tarvitsee kyseistä tuotetta, herättää kiinnostusta ja saada asiakas ostamaan tuote tai vähintään kysymään asiasta lisää tietoa. Mainosteksteihin kannattaa ylipäätään kiinnittää tarkempaa huomiota, koska niiden menestyminen tuo suoria tuloja mainonnan kautta.
Mainontaan tai liikenteen ohjaamiseen tietyille sivuille käytettyihin euroihin saadaan parempi tuotto, jos teksteihin kiinnitetään tarkempaa huomiota. Copywritingin tyylisen tekstin avulla saadaan asiakas tekemään juuri sellaisia toimenpiteitä, joista on rahallista hyötyä.
Yksinkertainen tapa yhdistää sisällöntuotannon sekä copywritingin teksti on ohjata liikennettä toisen kautta haluttuun sisältöön. Esimerkiksi hakukoneoptimoitu teksti voi ohjata ihmisiä Googlesta verkkosivuillesi lukemaan lisätietoa, mutta ohjaat artikkelista liikenteen palvelusivulle, jossa myyvä teksti sijaitsee.
Toinen hyvä esimerkki on copywriting ja mainokset. Mainoksen pitää olla ensinnäkin houkuttelevasti kirjoitettua, jotta sitä halutaan klikata muiden mainosten joukosta. Laskeuduttuaan sivustolle asiakkaan mielenkiinto tulee herättää yksinkertaisilla ja myyvillä teksteillä. Jos asiakas haluaa lukea lisätietoa, voit tarjoa sisällöillä esimerkiksi eri aiheista kertovia artikkeleita.
Kun asiakas siirtyy muille sivuille lukemaan tekstiä, tulee sivustosi keskimääräinen lukuaika nousemaan. Mitä korkeammaksi lukuaika nousee, sitä todennäköisemmin sivustosi menestyy hakukoneissa. Voit myös ajatella asiaa niin, että mikäli itse viihdyt sivustoilla lukemassa heidän tekemiään sisältöjä, olet silloin vakuuttuneempi yrityksen toiminnasta ja saatat tehdä ostoksia kyseiseltä sivulta.
Yrityksillä sekä freelancereillä on tietenkin omat myyntipuheensa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota yrityksen kertomiin esimerkkeihin. Mitä enemmän esimerkkejä erilaisista tuloksista tai sisällöistä kirjoittajalla on, sitä todennäköisemmin hän osaa perustella sinulle analytiikan avulla parhaimman ratkaisun.
Sisältöjä voidaan tuottaa käytännössä loputtomasti ja kannattaa aina pitää mielessä oma budjetti sekä mitä sillä halutaan saavuttaa. Yksikään yritys tai freelancer -kirjoittaja ei voi taata sinulle menestystä, mutta luonnollisesti esimerkkien avulla voit saada käsitystä siitä, minkälaisiin tuloksiin palvelun tuottaja on päässyt aiemmin muiden asiakkaiden kanssa.
Sisältöjen tuottamisella voidaan saada hyviä tuloksia mainonnan suhteen, mutta vain jos työ tehdään kunnolla. Kuka tahansa voi kirjoittaa tekstiä, mutta kaikki eivät osaa ottaa huomioon koko liiketoimintasi eri osa-alueita.