Natiivimainonta lehdessä - näin tuotat hyvän artikkelin

Natiivimainonta on hyvä tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita erilaisten digijulkaisujen yhteydessä verkossa. Artikkelin tunnistaa esimerkiksi lehden digijulkaisusta merkinnällä "kaupallinen yhteistyö".

Natiivimainonta lehdessä - näin tuotat hyvän artikkelin

Mitä natiivimainonta on?

Natiivimainonta tarkoittaa mainontaa, joka on upotettu luonnollisesti sisällön joukkoon niin, että se sulautuu ympäristöönsä eikä näytä mainokselta. Sen ajatuksena on tarjota mainos, joka ei katkaise käyttäjän kokemusta häiritsevästi, vaan toimii osana sitä sisältöä, jota käyttäjä on jo kuluttamassa.

Natiivimainonnan avulla voidaan tuottaa sisältöä, joka ei tunnu mainokselta. Natiivimainontaa ei kuitenkaan tehdä harhaanjohtavasti, vaan tunnistat helposti natiivimainonnan esimerkiksi merkinnästä "kaupallinen yhteistyö" tai "sponsoroitu".

Varsinkin sosiaalisessa mediassa yleistynyt natiivimainonta antaa mahdollisuuden katsoa mainosta ilman, että se tuntuu tungettelevalta. Mainos saattaa esiintyä tuote-esittelyn muodossa, etkä välttämättä huomaa sen olevan mainos ennen siitä kertomista.

Natiivimainonnan tarkoitus.

Miten lehdessä julkaistava natiiviartikkeli toimii?

Natiiviartikkeli toimii esimerkiksi lehden digitaalisessa versiossa uutisartikkelin näköisenä, mutta kuitenkin sponsoroituna mainoksena. Natiivimainonnalla tavoitetaan lehtiartikkelien lukijoita, ja se on helpompi tapa tutustua mainostettavaan tuotteeseen, kuin suora mainos.

Median kautta tehdystä natiivimainonnasta saadaan tavoitettua myös ne lukijat, jotka eivät ole kiinnostuneita perinteisestä mainonnasta. Lehdessä julkaistu natiiviartikkeli tuntuu luotettavalta ja se tuotetaan vastaamaan julkaisussa käytettyä journalistista tyyliä, eikä se näin tunnu lukijalle vieraalta.

Natiiviartikkeli voi johtaa esimerkiksi suoraan yrityksen verkkosivuille ostettavaan tuotteeseen ja tuottaa tehokkaasti myyntiä erilaisen yleisön keskuudessa.

 Natiiviartikkeli on yleensä ajankohtainen artikkeli mielenkiintoisesta aiheesta ja se on tehty artikkelimuotoon.

Miten tehdään hyvä artikkeli lehteen?

Natiiviartikkelin tekeminen on haastavaa, mutta se on palkitseva tapa hyödyntää luotettavan julkaisijan alustaa mainonnan tehostamiseksi. Ihmiset ajattelevat tietyillä tavoilla erilaisista brändeistä ja saat sitä kautta natiivimainonnassa hyviä tuloksia, jotka saattaisivat olla vaikeampia pelkän oman brändin avulla.

Natiivimainos tulee tuottaa oikealla tavalla ja pohtia minkälaisia sisältöjä lehden lukijoita saattavat kiinnostaa. Jokainen media on omanlaisensa ja journalismin tyyliä tulee jäljitellä, mikäli halutaan saada aikaiseksi tehokkaasti menestyvä natiivimainos.

Artikkeli lehden julkaisussa on myös usein kiinnostava tapa saada lisää tietoa kyseisestä palvelusta. Lehdessä tulee kertoa kuitenkin asioista tietyllä tavalla, joten natiivimainonta on hyvä tapa saada lukijat kiinnostumaan palveluistasi.

Otsikointi on tärkeää

Kilpailu on kovaa. Tärkein huomiota herättävä asia natiivimainonnassa on otsikointi. Tee otsikointi huolellisesti, jotta saat käyttäjät klikkaamaan juuri sinun julkaisemaasi natiiviartikkelia. Olet näin onnistunut tärkeimmässä tehtävässäsi, eli saat lukijat kiinnostumaan sisällöstäsi ja pääset näin vakuuttamaan heidät huolellisesti tehdyn sisällön avulla.

Analysoi tuloksia

Markkinointia ei kannata tehdä ilman, että seuraa tuloksia ja kehittää mainonnan työkaluja jatkuvasti sen perusteella. Muutaman erilaisen natiiviartikkelin avulla pääset tutkimaan mikä toimii ja minkälaisella natiivimainonnalla voit saada parhaita tuloksia.

Parhaiten menestyvät natiiviartikkelit ovat sinulle hyvä referenssi. Mieti mikä niissä toimii ja tee muita artikkeleita samalla tyylillä. Voit huomata, että yrityksen ei kannata käyttää muita markkinoinnin keinoja, mikäli natiivimainonnalla saavutetaan parhaat tulokset.

Kohdenna natiivimainonta tehokkaasti

Natiivimainonta tai ylipäätään mikään mainonta ei menesty parhaalla tavalla, mikäli sitä ei ole kohdennettu oikealla tavalla. Mieti minkälaisia asiakkaita haluat lukemaan sisältöäsi ja muokkaa sisältösi sen perusteella. Kohdenna natiiviartikkeli oikealle yleisölle, jotta saat parhaat tulokset natiivimainonnan osalta.

Oikeanlainen sisältö ratkaisee

Natiivimainontaa tehdään juuri sillä periaatteella, että se tuntuu samanlaiselta sisällöltä, kuin mitä käyttäjä kuluttaa jo entuudestaan. Kirjoita natiiviartikkeli lehden mukaisesti journalistiseen tyyliin, tuota lukijalle lisäarvoa, äläkä yritä myydä liikaa yrityksesi palveluita.

Älä unohda hakukoneoptimointia

Lehtien digijulkaisut ovat usein hyvin menestyviä verkkosivuja, mikä tarkoittaa sitä, että sinne tuotettu sisältö voi menestyä myös hakukoneissa. Hyödynnä hakukoneoptimointia ja optimoi natiivimainonta valitsemillasi avainsanoilla, jotta saat kaikki mahdolliset keinot natiivimainontaan käyttöön.

Älä kuitenkaan tee tekstistä liian hakukoneoptimoitua, sillä se vaikuttaa silloin tönköltä, eikä sitä ole miellyttävää lukea. Käytä tarkkaan valittuja termejä harkiten, mutta tehokkaasti, jotta saat natiivimainonnan tuntumaan luonnolliselta lukijalle.

Kun sisältö toimii, mainonnan tavoitteet täyttyvät.

Miksi natiiviartikkeli kannattaa tehdä?

Natiivimainonnan avulla voidaan tavoittaa käyttäjät niiden luonnollisessa kanavassa. Lehtiartikkelit kiinnostavat lukijoita ja niiden välissä oleva natiiviartikkeli tuntuu samalta, kuin muutkin artikkelit.

Sen vuoksi natiivimainontaan kannattaa käyttää resursseja, koska sillä voidaan tavoittaa oikeat henkilöt oikeasta paikasta. Kaupallinen mainos voi tuntua tietynlaisten asiakkaiden mielestä tungettelevalta, mutta natiivimainonnasta pyritään tekemään samanlainen julkaisu, kuin mitä alustalta löytyy jo valmiiksi.

  • Kohdennettu sisältö
  • Uuden yleisön tavoittaminen
  • Tuntuu luotettavalta
  • Tavoitat asiakkaat tutusta paikasta

Natiivimainonta toimii myös vakuuttavuuden kasvattajana. Se hyödyntää lehden ylläpitämää mielikuvaa asiallisesta sisällöstä, joten sitä lukiessa ei ajattele välttämättä negatiivisesti mainoksesta. Moni yritys nostaa myös artikkelin julkaisusta lisätietoa omille verkkosivuilleen.

Verkkosivuilla voi olla esimerkiksi lausahdus "Tuttu Iltalehdestä" ja sitä klikatessa ohjautuu lehden artikkeliin. Pelkkä tekstinpätkä tai kuvabanneri lehden logosta voi tuntua verkkosivustolla vakuuttavalta ja ohjata asiakasta tekemään ostos sivustoltasi.