Saatat miettiä sisällöntuottajaa etsiessäsi, otatko palveluita ennemmin freelancerilta vai kenties siihen erikoistuneelta yritykseltä?
Sisällöntuotanto on keskeinen osa yrityksen markkinointistrategiaa. Mutta kenen tulisi olla vastuussa sisällön luomisesta - freelancerin vai sisältötoimiston? Luotettavaa sisällöntuottajaa voi olla haastavaa löytää, varsinkin jos tuotettu sisältö menee suoraan toiselle asiakkaalle.
Kannattaa valita sisällöntuottaja, joka toimii sinun tarpeidesi mukaisesti ja tuottaa juuri sinulle sopivaa sisältöä. Käsitellään asiaa seuraavaksi kahdeksan eri kohdan avulla, jotka lisäävät sinun ymmärrystäsi siitä, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon yhteistyökumppania etsiessä.
Sisällöntuotannosta tulee ensimmäisenä mieleen budjetti. Raha ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa, mikäli sisällöntuottajan tuottama teksti ei vastaa tarpeitasi, etkä saa rahoillesi vastinetta.
Ajankäyttö saattaa myös muodostua haasteeksi, mikäli joudut korjaamaan tuotettua sisältöä tai luopumaan projektista - menetät näin omaa aikaasi, joka puolestaan tarkoittaa menetettyä rahaa.
Sisällöntuotannon budjettia kannattaa pohtia monelta eri kannalta ja vain silloin tiedät valinneesi oikean ratkaisun tarpeisiisi.
Yksittäinen freelancer voi olla erikoistunut moneenkin eri toimialaan tai tyyliin, mutta mainostoimistolla on usein monia erilaisia ammattilaisia tuottamassa sisältöä.
Sisältötoimisto voi myös itse hallita prosesseja paremmin, jolloin esimerkiksi toinen henkilö voi suorittaa kirjoittamisen ja toinen tarkistamisen. Saat siis todennäköisesti sisältötoimistolta monta silmäparia tarkastamaan sisältöjä, ennen kuin ne saapuvat sinulle viimeiseen varmistukseen.
Yksittäisellä sisällöntuottajalla voi olla haasteita siinä, miten paljon sisältöjä hän tekee. Sisältötoimistolla taas on usein mahdollisuus tuottaa enemmän sisältöä, sillä käytössä on useampia toimihenkilöitä.
Toki freelancer voi tehdä töitä yötä päivää ja tuottaa sisältöä kaiken aikaa, mutta yrityksillä saattaa olla mahdollisuus tuottaa esimerkiksi montaa sisältöä samanaikaisesti. Yritys voi myös tarvittaessa palkata lisää henkilöstöä tai tuottaa osan sisällöstä myös freelancerin kautta ja olla kuitenkin itse aina vastuussa työn jäljestä.
Yksittäinen sisällöntuottaja voi mahdollistaa pidempiaikaisen työsuhteen, mutta riski sopimuksen lopettamiselle on suurempi. Yrityksissä tilanne on toinen, koska yrityksen tavoitteena on aina kasvaa, joten yksittäinen sisällöntuottaja ei voi päättää asiakkuuksien lopettamisesta yrityksessä.
Pitkäaikaiset suhteet ovat erittäin tärkeitä yrityksille ja sen vuoksi yritykset pystyvätkin tarjoamaan laajoja kumppanuuksia. Silloin hinnassakin on joustoa, sillä se takaa yritykselle pitkän ja tasaisen tulovirran.
Yksittäinen sisällöntuottaja voi toki olla varustettu laajoillakin resursseilla, mutta yrityksellä on usein käytettävissään enemmän pääomaa sekä kumppanuuksia. Yrityksen markkinoinnin työkalut ovat usein huippuluokkaa, sillä niitä ei käytetä pelkkään sisällöntuotantoon, vaan myös yleisesti prosessien hallintaan.
Monissa alan parhaimmissa työkaluissa on suuret kustannukset, mikäli työmäärä on rajallista. Sen vuoksi yritykset pyrkivät hankkimaan laajalle kirjolle tuottajia samanlaiset ohjelmistot, jotka parantavat sisällöntuottajien tehokkuutta.
Markkinoinnin alalla työskentelevät yritykset ovat usein kehittäneet prosessinsa toimimaan saumattomasti eri projekteihin tai työtehtäviin, ja useimmiten näihin nimetään myös oma vastuuhenkilö. Yksittäinen sisällöntuottaja voi vastata viesteihin toki nopeasti ja suoraan, mutta prosessin hallinta on silloin yhden henkilön vastuulla.
Hyvä sisältötoimisto käyttää kaikkien työntekijöidensä kokemusta hyödykseen ja mahdollistaa sitten oikeille henkilöille omat tehtävänsä. Miellyttävämpi ja asiallisempi henkilö voi olla vastuussa viestinnän osalta ja tarkka tekijä puolestaan vastaa sisällön tuottamisesta.
Yksittäinen freelancer voi olla rajoitettu toimitusajoissa tai aikatauluissa, varsinkin jos tilauksia tulee useampia päällekkäin. Hyvän sisältötoimiston avulla voit saada projektillesi usein pitävät aikataulut sekä johdonmukaisen toimituksen.
Yksittäinen sisällöntuottaja on rajoitetumpi työmääränsä suhteen ja voi usein valita houkuttelevamman tarjouksen, joka vie aikaa projektiltasi. Sisällöntuotanto yrityksen avulla taas pysyy varmemmin aikataulussa ja yritykselle on usein tärkeää saada pidettyä pitkäaikaiset asiakassuhteet voimissaan.
Yksittäisen sisällöntuottajan vastuulla on usein kaikki prosessit suunnittelusta kirjoittamiseen ja tarkistukseen. Sisältötoimistolla taas saattaa olla erilaisia tasoja tuotannossa, kuten eri henkilöt sisällön tarkistuksessa tai kirjoittamisessa.
Sisällöntuottaja yrityksessä saattaa olla usein vastuussa pelkästä kirjoittamisesta, jolloin hänen erikoistumisensa keskittyy siihen. Tiimissä saattaa olla useampia henkilöitä, jotka erikseen suunnittelevat sisällöt sekä tarkistavat työn jäljen. Sisältötoimistolta tilattu työ on usein monen silmäparin tarkistama.
Freelancerin ja sisältötoimiston välinen valinta riippuu yrityksesi tarpeista, budjetista ja tavoitteista. Olennaista on tehdä taustatyö, tarkistaa suositukset ja neuvotella joustavasti sopivimman ratkaisun löytämiseksi.
Yksittäinen sisällöntuottaja voi sopia hyvin valitsemaasi projektiin, mutta Suomen sisällä on monia yrityksiä, jotka voivat tarjota kokonaisvaltaisemman kumppanuuden sisällöntuotannon kehittämiselle.
Yritykset tarjoavat perinteisen sisällöntuotannon lisäksi myös muita palveluita, joita sisällöntuottaja ei välttämättä pysty omien resurssiensa puolesta tarjoamaan. Keskittäminen tuo uusia mahdollisuuksia ja usein tarjoaa enemmän joustavuutta.